Tiedotteet‎ > ‎

Motocrossin sääntömuutokset 2013 julkaistaan lähiaikoina!

lähettänyt Hallitus PolarCrossMK 21.2.2013 klo 10.37

Suomen Moottoriliitto tiedotti motocrossin vuoden 2013 sääntömuutoksista. Kokonaisuudessaan lajisäännöt julkaistaan lähiaikoina liiton nettisivuilla.

Motocrossin uusissa säännöissä vahvistetaan muun muassa veteraaniluokkien uudet ikärajat sekä kilpailutavat.

Junioreissa MXC/B-luokan alaikäraja laskee 12:sta vuodesta 11 vuoteen. Luokan Mx-liigassa järjestetään tänä vuonna karsintamuotoiset aika-ajot.

Motocrossin sääntömuutokset kaudelle 2013:

MXV

- MXV35 (Ikärajat 35-44), etunumerokilpi valkoinen, numerot mustat.

- MXV45 (Ikärajat 45-54), etunumerokilpi sininen, numerot valkoiset.

- MXV55 (Ikärajat 55+), etunumerokilpi punainen, numerot valkoiset.

- MXV45 ja MXV55 ajavat samassa lähdössä, tulokset omat. Mikäli ajajia on enemmän kuin yksi puomillinen, MXV55 ajaa samassa lähdössä MXD-luokan kanssa.

MXC/B

- MXC/B ikäraja 11 vuotta. Ajaja saa osallistumisoikeuden MXC/B-luokkaan sen vuoden alusta, kun täyttää 11. MXC/C:n ikärajat säilyvät ennallaan - sen vuoden alusta, kun täyttää 10 vuotta, sen vuoden loppuun, kun täyttää 11 vuotta. Halutessaan MXC/C-luokan ajaja voi siirtyä MXC/B-luokkaan iän salliessa. Mikäli ajaja on ajanut MXC/B-luokassa, ei hänellä ole enää osallistumisoikeutta MXC/C-luokkaan.

- MX-Liigakilpailuihin aika-ajo. Mikäli ajajia on yli 40, ilmoittautumisen jälkeen jaetaan ilmoittautuneet ryhmiin, joissa ajetaan harjoitus- ja aika-ajot. Ryhmästä puolet A- ja puolet B-finaaliin. Jos ajajia on enemmän kuin 80, niin jako tasan A-, B- ja mahdollisen C-finaalin kesken. Mikäli ajajamäärä ei mene tasan, on A-erässä tai A- ja B-erässä yksi ajaja enemmän. Liiga- ja nousupisteet jaetaan vain A-finaalista. Tällä käytännöllä pyritään pienentämään erissä olevia tasoeroja.

- MX-Liigassa kauden aikana yhteispisteissä 10 parhaan joukossa olevalle osallistumisoikeus MXC/A Suomen Cup -kilpailuihin.

MXB

- B-finaalista luopuminen. Mikäli ajajia enintään 50, aika-ajosta suoraan finaaliin 30 ajajaa. Loput Last Chance -erään, josta finaaliin 10 ajajaa + 4 vara-ajajaa. Jos ajajia 51-80, A- ja B-ryhmät. 15 ajajaa / ryhmä suoraan finaaliin. 20 seuraavaa ajajaa / ryhmä pääsevät Last Chance -erään, josta finaaliin 10 ajajaa + 4 vara-ajajaa.

MXJ, MXC/A

- Suomen Cup -loppupisteistä vähennettävä erä voi olla myös supercrosserä. Aiemmin supercrosserää